Nu är de nya hissarna i 32 A och B igång.
Eftersom styrsystemen är utbytta fungerar de lite annorlunda än de gamla gjorde. Här är några goda råd att tänka på från hissmontörerna:
Ljusridå i korgöppningen – skall ej brytas under färd
- Hisskorgen är utrustad med en ljusridå i korgöppningen utanför grinden.
- Detta är en säkerhetsdetalj som påbjuds av regelverket för hissar medöppen grind och skall förhindra att exempelvis små barn kan sticka ut handen genom grinden under färd och skada sig.
- Vad händer om ljusridån bryts?
- När ljusridån bryts stannar hissen
- Eftersom det är en säkerhetsanordning för att undvika skador stannar hissen omedelbart
- Någon fastnat, så stannar hissen tämligen abrupt.
- Tryck återigen på destinationsknappen och hissen startar om.
- Nödtelefon om man fastnar i hissen
- Hissen är utrustad med en nödtelefon som aktiveras med en knapp i hisskorgen
- Trycker man in nödtelefonen låter först en nödsignal och därefter kopplas telefonen automatiskt upp till vår jourcentral som är bemannad dygnet runt årets alla dagar.
- Telefonen skickar automatiskt en larmkod till jourcentralen som visar vilken adress som telefonen ringer ifrån i det fall man själv har svårt att uttrycka sig p.g.a sjukdom eller skada.
- Jourcentralen svarar på ert larm och skickar omedelbart ut en tekniker för att laga hissen.
Kontakt om något är fel – ring 0200 -22 00 95
Om något är fel med hissen kan ni alltid ringa felanmälan på telefon 0200-22 00 95.
Som vanligt är ni också välkomna att höra av er till Styrelsen om det är något.
Vänliga Hälsningar
Styrelsen genom EH.